Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
- Jemná motorika: grafomotorická cvičení v pracovním sešitě „Kuliferda“ a na tabuli (kapky, tornádo), učíme se, jak správně sedět u stolu, nácvik správného držení tužky, práce s geodeskou – navlékání gumiček, kreslení vodou na speciální podložku, malování temperami a vodovými barvami, konstruktivní hry s dřevěnou stavebnicí (město, roboti), hra s přírodninami, prohlížení knih a časopisů – listování, doplňování, modelování z hlíny, trénink i vyzkoušení si úchopu uzdy, vodidla a sedla na koni
- Hrubá motorika: jízda na koních při příležitosti svátku sv. Martina, procházky terénem, hry na hrací věži (skluzavka), zdravotní cvik, cviky pro zahřátí, procházky lesem → přeskakování kořenů, pařezů, lezení na větve
- Pohybové hry: „Stromeček, hříbeček“, honička, schovávaná, „Cukr, káva, limonáda“
- Povídáme si o společných i osobních zážitcích – především po víkendu
- Pracujeme na samoobsluze – WC, jídlo, oblékání (učitelky kontrolují)
- S dětmi vedeme rozhovory na téma tradice a symboly svátku sv. Martina – kdy se slaví sv. Martin, kdo to byl, proč je svatý?
- Díky pokusu si uvědomujeme fungování deště
- Trénujeme paměť (dlouhodobou, krátkodobou) a představivost
- Využíváme přírodniny při různých hrách (spontánní, konstruktivní, pohybové, námětové)
- Rozvíjíme matematické a slovní dovednosti
- Děti si společně hrají, pomáhají i s úklidem jurty a roztápěním v kamnech
- Děti spolupracují při různých spontánních, konstruktivních a pohybových hrách
- Vzájemně s vyprávíme pohádky
- Vedeme děti k naslouchání si, pomáhání si mezi sebou, respektování osobního prostoru, ale také kritickému myšlení
- Starší děti pomáhají mladším – oblékání, příprava postelí, příprava obědových sad
- Povídáme si tradicích – jak se slaví svátek sv. Martina v Česku a jak se slavil
- Zamýšlíme se nad tím, že pro lidi dříve tento svátek musel být velkou hostinou – jeden z nejhojnějších dní v roce na jídlo a víno
- Každý den sedíme v komunikačním kruhu a povídáme si o tom, co se děje ve světe, učíme se nové věci, provádíme logopedická cvičení
- Celý týden si povídáme o tradicích a také počasí v tomto měsíci
- Bavíme se o tom, zda se svátek sv. Martina slaví i v jiných zemích
- Rozšiřujeme si obzory různými příběhy, legendami a pohádkami
- Třídíme odpad – plast, papír, hliník, sklo atd.
- Každý den před spaním čteme pohádky – představivost, přehled
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
- Třídíme žaludy, kaštany a ořechy podle společných znaků (hnědé, oválné, hladké, dvoubarevné, ...).
- Skládáme obrazce z přírodnin podle zadání.
- Chodíme na dlouhé výpravy do lesa, na pole a k rybníku, kde vyhledávám zvířata.
- Pomoci pantomimy předvádíme a poznáváme různá zvířátka.
- Naučili jsme se novou pohybovou hru "Honzo, vstávej".
- Opakujeme oblíbené hry (Ovečky, ovečky a Tiše, tiše, medvěd spí).
- Vyplňujeme pracovní listy pro předškolní děti na rozvoj grafomotoriky.
- Hrajeme Kimovu hru (procvičujeme zrakovou paměť).
- Hledáme správný stín zvířete na obrázcích (liška, medvěd, sýkorka, labuť a vlk).
- Čteme si krátké příběhy o zvířátkách. Následně si převyprávíme, co jsme se dozvěděli.
- Seznámili jsme se s básní "Medvěd".
- Posloucháme písně "Běží liška k táboru" a "Vzal vrabeček na taneček sýkorku".
- Učíme se vlastní podpis podle předlohy (každý si podle své značky najde své jméno, které se pokusí napodobit).
- Prohlížíme si novou knihu "Atlas ptáků D. Marchowski".
- Společně sbíráme podzimní plody (ořechy, žaludy a kaštany) (vzájemně si pomáháme při louskání oříšků nebo vylupování kaštanů).
- Hrajeme si na cestující, kteří odjíždí do teplých krajin vlakem/autobusem/letadlem. Domlouváme se, kam a čím na cestu vyrážíme a kde, kdo bude sedět.
- Učíme se spolupracovat se spolužáky při oblékání a výběru správného oblečení (učitelky výběr kontrolují).
- Nabízíme činnosti, které podporují spolupráci mezi dětmi (stavění lesního přístřešku na zimu).
- Bavíme se o tom, jak pomoci zvířátkům přes zimní období.
- Povídáme si o zvycích a tradicích, které lidé a myslivci dělají na podzim pro zvířata.
- Hledáme krmelce pro srnky a ptačí krmítka a bavíme se o jejich významu.
- Dodržujeme aktuální hygienická opatření
- Povídáme si o tom, která zvířata zimují v ČR.
- Ukazujeme si na mapě, kam odlétají stěhovaví ptáci.
- Povídáme si o tom, jak zimu tráví zvířata jinde na světě.
- Čteme různé knihy a poznáváme nové pohádky a příběhy
- Jemná motorika: grafomotorická cvičení, nácvik správného držení tužky, doplňování pracovních listů (příprava předškoláků do školy), hra s kinetickým pískem, hra s geodeskou a gumičkami, poznávání geometrických tvarů, skládání dřevěných kostek, hra piškvorek ze dřeva, trhání květin, hra s kameny, hra s přírodninami, výroba papírových draků
- Hrubá motorika: procházky po nerovném povrchu, chůze do kopců, hra na hrací věži (skluzavka, houpačky, provaz), pouštění draka
- S dětmi hrajeme pohybové hry na procházkách (Mráčky a kapičky, Ovečky, ovečky, Medvěd spí, Kolo, kolo mlýnský ...)
- Rytmická cvičení (vytleskávání, rytmizace), zpěv písně Prší, prší
- Povídáme si o náplni předešlých dnů, co jsme dělali o prodlouženém víkendu
- Opakujeme si dny v týdnu, měsíce, roční období, bavíme se o počasí
- Děti se dělí o své pocity a vyjadřují své potřeby
- Při hrách využíváme přírodnin z okolí a třídíme je podle společných vlastností (materiál, barva, tvar)
- Se spolužáky se respektujeme, nasloucháme si
- Cvičíme dlouhodobou paměť - písničky
- Nasloucháme si a mluvíme spolu
- Hrajeme skupinové hry a spolupracujeme
- Hrajeme hru Letí, letí drak – děti sedí na koberci a mají zakryté oči, jedno dítě je zakryto dekou a děti hádají, jaké dítě je pod dekou
- Děti si společně hrají a pomáhají si vzájemně, pomáhají i s úklidem jurty
- Při hrách děti dáváme do skupinek s dětmi, se kterými mohou rozvíjet přátelské vztahy
- Opakujeme si pravidla slušného chování ve společnosti, to, jak se chovat k ostatním lidem a k sobě
- Děti hrají různé námětové hry – Na kuchaře, Na rodinu, Na ninjy, ... – děti si hrají přirozeně, bez výzvy učitelek
- Každý den sedíme v komunitním kruhu a povídáme si
- Rozvíjíme zájem o ostatní, nasloucháme kamarádům
- Bavíme se o státním svátku, který byl v pondělí – proč se slaví?
- Dodržujeme aktuální hygienická opatření
- Opakujeme si anglická slovíčka (barvy a čísla)
- Scházíme se na novém místě – u kostela ve vesnici, poznáváme nová místa a máme nový ranní rituál
- Navazujeme blízký kontakt s přírodou
- Třídíme odpad
- Bavíme se o tom, co můžeme nyní nasbírat zvířatům na zimu do krmelce
- Čteme různé knihy a poznáváme nové pohádky a příběhy
- Každý den chodíme na procházky a zlepšujeme fyzickou zdatnost při zdolávání nerovného terénu v přírodě kolem nás.
- Hrajeme pohybové hry (Tiše, tiše medvěd spí, Dobrý den, pojďte ven, Ovečky a vlci, Obr a paleček, Čáp ztratil čepičku).
- Tvoříme skřítka "Podzimníčka" zdokonalujeme jemnou motoriku při zdobení, trhání, lepení a skládání z přírodnin.
- Hrajeme si na školním hřišti (běhání do kopce a z kopce, přenášení kamínků, lámání klacíků, lezení po žebříku, tahání lana a jiné).
- Sbíráme šípek a plody hlohu ze kterých vyrábíme náramky a náhrdelníky.
- Opakujeme hry na pozornost a uvědomění si vlastního těla (Kuba říká, Stromeček a hříbeček).
- Společně cvičíme zdravotní cviky, abychom protáhli celé tělo a podporovali harmonický psychomotorický vývoj dětí.
- Vyplňujeme pracovní listy, které se zaměřují na grafomotoriku - dbáme na správné sezení a špetkový úchop tužky.
- Povídáme si o příchodu Podzimu (znaky, změny v přírodě, chování zvířat, zvyky a tradice).
- Opakujeme písně s hrou na tělo a doprovodem kytary (Hřej, sluníčko, hřej, Pod naším okýnkem, Prší, prší, Hlava, ramena, kolena a palce).
- V komunikačním kruhu procvičujeme časovou posloupnost (dny v týdnu, měsíce v roce a roční období).
- Rozvíjíme matematické představy (skládání klacíků dle předlohy, doplňování tvarů, třízení podle velikosti).
- Během procházek se řídíme pokyny vpravo/vlevo/nahoru/dolů, abychom zlepšovali prostorovou orientaci.
- Denně čteme příběhy dětem před odpočinkem. Tento týden předčítáme z knihy "Ptáčkoviny - veselé ptačí pohádky - Z. Malinský". Povídáme si o příběhu, který vždy nese nové informace o užitku ptáčků přírodě.
- Hledáme rýmy a počítáme slabiky v nových slovech.
- Pracujeme na společných úkolech (tvorba skřítka, obtisky na školní strom, piknik na dece, ...).
- Vytváříme nové skupinky při cestě přes město, abychom vytvořili nové sociální vazby mezi dětmi a podpořili starší děti, aby představily mladším dětem, co se již naučily.
- Vedeme děti k vzájemné spolupráci při řešení problémů, Doprovázíme je ke správnému postupu.
- Nabízíme možnosti, jak se mezi sebou domluvit a necháme děti, aby se svobodně rozhodovaly, jaký způsob zvolí.
- Povídáme si o výtvorech ostatních a hledáme, co se nám na nich líbí.
- Vytvořili jsme "školní strom", který se nachází u vchodu do areálu LMŠ. Prstovými barvami jsme obtiskly dlaně na papír, který jsme zalaminovali a pověsili na větve stromu. Strom symbolizuje sounáležitost a spolupráci mezi dětmi a pedagogy. Povídáme si o významu společnosti a její důležitost v životě.
- Povídáme si o tom, jak je důležité být pro ostatní pozitivním vzorem, abychom si společně vytvořili harmonické podmínky, kde se budou všichni cítit příjemně.
- Představili jsme si lidové zvyky a tradice, které se na podzim konají (dýňování, slavnosti vína, pouštění draka, sběr plodů pro zvířata na zimu, ...).
- Společně zdobíme třídu a domlouváme se na umístění nových ozdob (klasy kukuřice, výkresy, slunečnice, ...).
- Pozorujeme svět kolem nás během procházek a pobytu venku.
- Povídáme si o počasí a koloběhu přírody (roční období). Řekli jsme si, jak probíhá roční období jinde na Zemi.
- Učíme se o stromech, keřích a rostlinách kolem LMŠ. Ukázali jsme si hloh, šípek, akát, kukuřici, brambory, pámelník, ...).
Věděli jste, že?
Hloh upravuje srdeční poruchy a posiluje srdeční sval, normalizuje krevní oběh, snižuje krevní tlak a celkově uklidňuje. Pomáhá především při srdečních obtížích nervového původu, bušení a bolestech srdce, nespavosti.
- Seznamujeme se s prostředím třídy – značka dítěte, hračky, úložné prostory na oblečení dětí a stolování.
- Trávíme čas na školní zahradě a v okolí LMŠ. Hrajeme pohybové hry (Tiše, tiše medvěd spí, Ovečky a vlk, Stromeček a hříbeček, Kuba říká, Dobrý den, dobrý den).
- Ve třídě se učíme nové pohybové říkanky a písně (Brambora, Jablíčka, Hlava, ramena, kolena a palce, Měla babka čtyři jabla, Pod naším okýnkem, Hřej, sluníčko, hřej, Kolo, kolo mlýnský).
- Pravidelně cvičíme zdravotní cviky motivovány příběhem o jabloni.
- Zlepšujeme jemnou motoriku grafomotorickými listy a plněním nejrůznějších úkolů (skládání Tangdramy, skládání PET víček, třízení přírodnin).
- Každý den jdeme na procházky do okolí (sbíráme švestky, brambory a pleteme věnečky z jetele).
- Zlepšujeme fyzickou zdatnost chůzí a během po kopcovitém terénu.
- Seznamujeme se s třídními pravidly (Pusinkové, Želvičkové, Měsíčkové, Srdíčkové, Kapičkové aj.).
- Hledáme společné zájmy a vlastnosti mezi spolužáky (barva očí, oblíbená hračka, sourozenci, …).
- Předáváme si v kruhu plyšáka a opakujeme jména spolužáků.
- Pravidelně procvičujeme časovou posloupnost (měsíc, den, rok, roční období).
- Vytleskáváme jména kamarádů a hledáme nejrůznější rýmy na názvy věcí v našem okolí.
- Zpíváme nové písně procvičujeme dlouhodobou paměť.
- Využíváme hru na tělo k doprovodu jednoduchých písní.
- Při hrách využíváme přírodnin z okolí a třídíme je podle společných vlastností (materiál, barva, tvar, užitek).
- Kreslíme do hlíny tvary a písmena.
- Seznamujeme se s novými anglickými slovíčky (green, yellow, blue a black).
- Pracujeme ve skupinách a trénujeme kooperaci mezi dětmi.
- Pomáháme si při činnostech a hrách.
- Vytváříme náhodné dvojice děti a rozvíjíme nová přátelství.
- Navzájem si pomáháme a navrhujeme řešení problémů druhých.
- Sdílíme si zážitky a pocity a hledáme podobnosti a společné zájmy.
- Opakujeme si pravidla slušného chování a vystupování ve společnosti.
- Rozvíjíme osobnost dítěte, aby získaly zdravé sebevědomí a mohly ve společnosti najít vhodné uplatnění.
- Hlasujeme o nových bezpečnostních pravidlech a rozhodujeme se jako společnost.
- Pozorujeme svět kolem nás během procházek a pobytu venku.
- Povídáme si o významu slunce, dešti a jak konkrétně ovlivňuje život kolem nás.
- Chodíme na procházky novými cestami, abychom se naučili nové trasy a viděli nové věci
Pravidla
SRDÍČKOVÉ
Vzájemně se respektujeme.
Pomáháme si a spolupracujeme.
Chováme se k sobě hezky.
PUSINKOVÉ
Kouzelná slovíčka, otvírají srdíčka.
Děkuji, Prosím, Dobrý den, Na shledanou....
KOŠŤÁTKOVÉ
Vždy po sobě uklízíme hračky tam, kam patří; uklízíme po sobě ve třídě i na zahradě.
ŽELVIČKOVÉ
Ve jurtě se pohybujeme pomalu, dovádíme a běháme jen na zahradě i na hřišti.
OUŠKOVÉ
Když mluví dospělý, posloucháme,
mluví-li na nás kamarád, nasloucháme co nám říká.
KAPIČKOVÉ
V koupelně šetříme vodou, mýdlem i toaletním papírem;
pouštíme si jen tolik vody, kolik potřebujeme; nestříkáme vodou po koupelně ani po sobě.
KYTIČKOVÉ
Pečujeme o přírodu, staráme se o kytičky,
chováme se hezky ke zvířátkům; třídíme odpad.
POZVÁNKA NA SPORTOVNÍ ODPOLEDNE